Head autovaba päeva kõikidele! Üks väike üleskutse alustuseks: kas keegi on mul siin nii kõrgel kohal, et saaks vahetada autovaba päeva rannamajavaba aasta vastu? Olen nõus päris arvestatava osa oma net worthist tasuks panema, sest no niigi on inflatsioon ja sõda ja covid ja nüüd siis rannamaja ka jälle.
Suht sada prossa fakt on see, et kui sa tahad ennast vaesena tunda, siis mine jaluta paarkend minti Tallinna tänavatel ja sellest piisab. Üks Porsche ajab teist taga, üks Bemm teise otsas, iga viie Audi kohta on 8 Mersut jne. Porsche džiipe on tänavatel vist juba rohkem kui Bolti ja Tuule tõukse, kui ma ei eksi? Kas ma tohin küsida, millega te kõik elatist teenite, et nii hurmavate saanidega ringi lasete? Ja ma ei küsi seda üldse mitte hurjutamise mõttes, et küll te olete vastutustundetud, vaid siirast uudishimust, kuidas selliseid liisingumakseid nii lebolt ära teha saab? Ma tahaksin ka.
Ma kirjutan praegust lugu teile autost, muuseas. Tõsi, et üks põhjus on see, et külmade ilmade ja kütteperioodi tulekul ongi vist autos odavam elada. Tühikäigul tiksudes võtab tavaline auto mingi 0,7 liitrit bensu, mis on umbes 1,3€ vist. Korteris suudab selle 1,3 eurtsi vabalt 10 minutiga ära hävitada, kui sa korraga üle kahe lambi põlema paned ja võibolla isegi ühe viilu leiba endale röstida julged. Karmidel aegadel elame. Karmidel aegadel.
Aga peamine põhjus on see, et ma lihtsalt tahtsin nautida ja teada, mis tunne on mu uues pillis kõik toolid läbi istuda proovida. Ma olen jumala kindel, et see vend, kes mu kõrval enne parkis ja nägi mind läpakaga üksinda autos tagumisele istmele kolimas, öökis mõttes arvates, mida ma sinna taha pingile tegema lähen. Hea, et mul nohu pole ja pakk salfakaid kaenlas polnud…
Ma ju ikka ütlesin teile, et ma sain sünnipäevaks uue käru, millega taaselustada oma lapsepõlve pingutused (kohe saad neist lähemalt lugeda)?
Keri mu elu paarteist/kend aastat tänasest tagasi ja ma ei valeta, kui ütlen, et mu rahast läks 106% autode alla. Kuidas nii suur protsent, küsite? Noh, laenamine on ju ka võimalik…
Enne lubade saamist oli mul olnud 6 autot. Esimese ostsin omale 12-aastaselt mingisuguse pimeda taadi käest. Ma kujutan ette, kuidas kuti naabrid hingasid kergendatult korraks, kui papi autos kuulutuse tänavapostile üles pani. Aga ilmselt oli see tõesti korraks, sest varsti nägid nad 12-aastast mind kolme sajakroonisega papi väravast rind kummis sisse jalutamas. Vot sellised olid ajad, lumehelbekesed! Ei mingit tiktokki, vaid Opel Asconaga Tallinna äärelinnade metsade terviseradadel kaarutamas! Eks see sõit oli algusest ühe puu põrkest teise puu vastu, aga ega investeerima ka ilma reaalset raha mängu panemata ei õpi ju.
Kui ma lõpuks load oma 18. aasta sünnipäeva hommikul Maanteeametist kätte sain, siis ma (ja ilmselt ka mu vanemad) olin kindel, et ma kolingi autosse ja ega sealt edasi see ind kõiki maailma autosid ära proovida ei raugenud. Pigem vastupidi: ca 25-aastaselt sain ma öelda, et mul on olnud elus sama palju erinevaid autosid (sekka paar tsiklit ka) nagu mul aastaid õlgadel oli. Need rahasummad, millega ma osooniaukudesse panustanud olen, kataksid vabalt kõikide õpetajate ja päästjate palgatõusu järgmiseks 36-ks aastaks ära ja oma karma pesuks peaksin veel järgmised kaks elu jalgsi käima.
Ja kõige hullem on see, et ma olin kindel, et kõikidele naistele meeldivad autod. Eriti minu autod rondid. Kahjuks nii ei olnud. Jah, naistele (mina pidasin sel ajal naisteks siis mingeid 15-aastaseid krepplokidega plikasid) meeldisid AUTOD, mitte minu neljal rattal ja ilma summutita heas SEISUkorras pannid. Ma kuulasin paar päeva tagasi ühte väga ägedat podcasti Peep Vainuga ja eredalt jäi meelde üks tema põhjendusi, miks ta A’muricasse raamatuid müüma läks: ta arvas, et kuna tema loeb palju ja talle meeldivad raamatud, siis ilmselt meeldivad need kõikidele ja nende müümine on tükike kooki nagu usas öeldakse. Noh, päris nii siiski ei olnud ja minu sama eeldus naiste ja autode kohta oli täpselt sama vettpidav: kui mina oma järjekordset plekist peletist Hollywoodi ringil gaasipedaaliga mängides meeleheitlikult välja suremast hoidmast püüdsin, siis teised samal ajal tantsisid toas “naistega” ja tegid neid tegevusi, mis päriselt sihile viisid.
Parim kurvipall on muidugi see, et lõpuks oma esimese päris suhte leidsin ma hoopis rattaga sõites. Siit vist väike õppetund neile, kes täna autodega naisi saada loodavad…
Korraks sellest kultusest ka, mis meil siin Eestis levinud on/oli, et elada kahetoalises paneelika üürikas ja minimaalselt A6 peaks parklas kükitama. Ma saan natuke isegi aru, kui auto sul tõesti tuju heaks teeb ja sind elus rohkem pingutama paneb, aga paljudel siiski nii ei ole. Mingi 40%-60% oma kuisest sissetulekust taotakse auto alla, mis 90% ajast maja ees seisab. Mu enda loogika on selline, et üle 10%-15% auto alla minna ei tohiks mul. Praegu umbes nii ongi, kui ma oma auto arvet vaatan ja seda sissetulekutega võrdlen. Enamus aegadest valin ma auto asemel nagunii mingi muu variandi: tõuks, ratas, jala, sotsiaaltransport vms, et maksimaalselt “roheline” olla, tasuta rahega oma näonahka niisutada saaksin ja ega ei raatsigi koguaeg tanklas käia ja arusaamatutest tsoonides parkimiste eest maksta. Muuseas, parkimistrahvide vältimiseks mul on teilegi väike oligarhide häkk: torkad mingi peotäie klotsi kojamehe vahele ja küll siis kontrolör ise võtab sealt paraja summa:
Aa, miks ma Mybeest endale auto võtsin? Lisaks sellele, et nad ise anda tahtsid? Noh, mulle on väga oluline see, et mu kolhoosi bilanss oleks kohustustest max lage ja kuna liising on kohustus, aga täisteenusrent mitte, siis seda suurem on mu võlavõimekus, kui ma ükspäev müts pihus suuna jälle panga poole võtan. Lisaks see no-brainer, et ma ei tee peale igakuise rendimakse ja bensuka peatuste mitte ühtegi muud kulu auto jaoks (kindlustust ei maksa, remonti ei maksa, hooldusi ei maksa, rehvivahetusi ei maksa, rehvide hoiustamist ei maksa jmt).
Muideway – viskasin oma instasse väikse lototroni püsti, millega võib ühe täis paagiga Mybee auto endale nädalavahetuseks võita, kui joppab. Käisid panid juba enda pakkumise kirja vä? Võitja nime tõmban kaabust maskist välja 29.09 ja võitja lepib siis ise endale sobiva nädalavahetuse kokku. Seda, kas tohid korraliku sendininja kombel 48h järjest bolti lasta ja plekki kokku kütta sellega, pead juba ise küsima…
Oi, Kratike on hakanud reklaamteksti kirjutama! 😀 Ei noh, pole ju häda, kui toode on ok ja tõsi ta on – rendikaga on elu palju lihtsam. Juhul kui neil on pakkuda autosid, mis sulle meeldivad – ilge jama on BMWst pisikese ja juhmi Renaulti rooli istuda 😀 Samas saad selgelt aru, mille eest BMW (ja muu premium-klassi auto) puhul maksad. No et kangid on loogilises kohas, võti käib pideme sisse ja ei kraabi taskuid puruks, uksepiilar pole vaatevälja ees jne jne jne jne… Nagu kliendirahulolu uuring, mis leidis, et kõige vähem on kliendid rahul MBga ja kõige rohkem Škodaga. Sest Mersu omanik oli jummala vihane, kuna esirataste alt pritsib pori esitiivale ja 160 kmh juures hakkab katuseantell vilistama… Samas Škoda omanik oli õnnelik, sest uue autoga tuli palju harvem teeninduses käia ja pealegi sai ühe hooga Tartusse ja tagasi ja auto ei läinud kordagi katki!
Alati valmis kirjutama! Tasuta on äädikas ka magus nagu öeldakse ja ma olen päris paljuks valmis tasuta asjade nimel. Aga tõsisel noodil – see kanal on mul siin 7a üles ehitatud, üksinda, siin käib mingi 30-40k inimest kuus – miks mitte enda tööd ja vaeva vahel enda kasuks kasutada? Kui ma täna siin tegevusi vaatan seoses selle projektiga, siis mul reaalselt ei olekski enam 9-17 tööks aega. Päriselt.
Autode kohta on sul parim tekst, korralik muig on näos, kui loen. Järgmise reklaamika lasen sinul teha ilmselt.
Ma ka vaatanud tänavapildis, et mis tööd inimesed teevad, et kõigil nii faaancyd autod. Ise sõidan aasta vanuse autoga sisuliselt 0-kuludega. Umbes 5 euri nädalas jätan mündipesulasse. Tööandja poolt antud km erasõitudeks on piisavad 😅
Null kuludega nüüd kindlasti mitte. Su auto on sulle väga suur kulu – sa annad iga päev mitu tundi oma elust töö juures, et selle “0-kuluga” sõita, kallike.
Ma maksaks 3euri rohkem ja läheks pesuteisip cirklesse pesema !! Tundub nadi kylma veega lödistada selliste ilmadega ja kui lappi ei kasuta kuivatamiseks, siis tulemus kehvem kui ennem pesu
Seekordne jutt on nii mõnusalt mehelõhnaline…
(P.S. Peepu vist küll ei kuule sellelt saatelingilt.)
Ma loodan, et heas mõttes mehe lõhnaga?
PS. Oli valesti läinud link, tõesti. Muutsin ära, tänan!
Jah, see oli kompliment Sinu vägevale testosteroonitasemele! 🙂
Ja küll Sa oled osav – isegi pärast kõiki neid aastaid suudad veel üllatada uute põnevate detailidega minevikust!
Nojaa, mul on vägagi kirju ja hämar minevik. On olnud perioode, kus regulaarselt lugesin, tegin trenni ja toitusin 3x päevas soojast toidust ja isegi suht garanteeritud oli 1x päevas seksuaalvahekord. Aga lõpuks sain siiski ennetähtaegselt välja.
Aga las jääb see leht ikka sentidest rääkimiseks!
Esindan seda vaadet, et auto, autotaristu ja kõik sellega seotud kulud on lisamaks kõigile, mis aga eriti rõhub vaesemat osa ühiskonnast. Asfalti pandava raha tulemusel jääb kiratsema maal ühistransport ja linnades suureneb õhusaaste, müra ja ruumipuudus. See on tagajärg, kuna linnade, teede, tänavate planeerimisel eelistatakse autot, mitte ühistransporti, kohaliku elaniku ja kergliiklust. Inimene, kes saab korraldada oma elu ilma auto sundkuluta, võib raha mujale kulutades, nautida hoopis kiiremat liikumist finantsvabaduse poole. Seejures tundega, et jätab ühiskonnale tasuks puhtama keskkonna.
Küll eelistaks paljud ka ühistransporti, kui see normaalselt läbi mõeldud oleks.
#elroniseisukohad
Blogi kirjutamisest varsti käeveen lõhkeb
Aa, ei. Roolivõimuta auto anti.